ربات توانبخشی پا ساخت شرکت تویوتا

ربات توانبخشی پاسخت

شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنیم.

اشتراک گذاری:

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin

ربات توانبخشی پا جدید تویوتا یا WelWalk از جمله ربات های توانبخشی است که  می تواند به کسانی که دچار معلولیت های جزئی در ناحیه پا هستند کمک کند. اتصالات این ربات از طریق تعدادی بند می باشد. سیستم WelWalk WW-1000 مجهز به یک موتور بوده و فریم مکانیکی آن بر روی پای شخص و پایین تر از زانو قرار می گیرد. بیماران می توانند با پوشیدن این ربات که بر روی یک تردمیل خاص نصب شده است و وزن فرد را تحمل می کند، به تمرین راه رفتن بپردازند.

پس از اولین رونمایی، تعداد ۱۰۰ عدد از این ربات توانبخشی پا توسط تویوتا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ژاپن به صورت اجاره‌ای داده شده است. هزینه اولیه این دستگاه ۹۰۰۰ دلار و به ازای هر ماه ۳۲۰۰ دلار می‌باشد.

این ربات برای بیمارانی که از یک پا دچار آسیب شدید هستند طراحی شده است. منظور از آسیب، جراحات و نقص‌های غیر دائمی است که قابل بهبود باشند. این ربات توانبخشی با همکاری دانشگاه سلامت فوجیتا طراحی و ساخته شده است.


شکل بالا شخصی را نشان می دهد که تسمه ها به ران، زانو، پا و مچ پای او متصل شده اند. بدن شخص از بالا توسط تسمه ها کنترل می شوند و موتور به خم و راست شدن زانو کمک می کند.  ربات با استفاده از چند سنسور، راه رفتن را مانیتور می کند و برای کمک به فرآیند راه رفتن خود را به سرعت تطبیق می دهد. کارکنان پزشکی از طریق یک صفحه نمایش لمسی سیستم را کنترل می کنند. درباره ربات توانبخشی پا ساخت شرکت تویوتا بیشتر بخوانید.

ورود خودروسازان ژاپنی به حوزه ساخت ربات پیش از این هم سابقه داشته است. مثلا شرکت هوندا که ربات انسان‌نمای آسیمو (Asimo) را در سال ۲۰۰۶ رونمایی کرد. آسیمو می‌توانست راه برود، نوشیدنی بریزد و گفتگوهای ساده را با انسان‌ها انجام دهد. در سوی مقابل اما، WelWalk بیشتر از اینکه یک ربات مستقل باشد، یک دستگاه است که از راهکارهای رباتیک بهره برده است.

مدیران تویوتا معتقدند که با توجه به روند پیر شدن جامعه در ژاپن، وجود این ربات می‌تواند کمک زیادی به افراد کند. روند درمان به کمک ربات توانبخشی پا می‌تواند بسیار سریع‌تر انجام شود چرا که دستگاه به کمک سنسورهای دقیق موجود در آن، میزان حمایت دستگاه از فرد را بسیار بهینه‌تر از یک انسان تنظیم می‌کند. این ربات، میزان حمایت را همیشه فقط به اندازه نیاز تنظیم می‌کند نه بیشتر. حمایت بیش از حد از فرد باعث کند شدن فرایند توانبخشی می‌شود.

حوزه رباتیک با هدف کمک به راه رفتن و توانبخشی، به سرعت در حال رشد است. برون پوش (Exoskeleton) ساخته شده توسط شرکت ReWalk به افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند کمک می‌کند تا بایستند و راه بروند. وجود چنین سیستم‌هایی علاوه بر درمان، به پزشکان کمک می‌کند تا میزان بهبود بیماران را نیز رصد کنند.

تویوتا علاوه بر ربات‌های توانبخشی، ربات‌های سرگرمی و ربات‌های اجتماعی، در حال سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی و اتومبیل‌های خودران نیز هست. شرکت تویوتا نشان داده است که علاقه ویژه‌ای به حضور در حوزه ربات‌های مرتبط با سلامت دارد. علاوه بر WeWalk تویوتا ربات دیگری به نام Human Support Robot نیز دارد که به افرادی که برای مدت طولانی بستری هستند در برداشتن اشیا کمک می‌کند.

نوژان یک شرکت هوش مصنوعی است که تجربه و توانایی طراحی مکانیزم های رباتیک را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه درباره ما و برای سفارش محصول و خدمات به فرم ثبت سفارش مراجعه کنید.

برای دریافت آخرین اخبار نوژان ایمیل خود را وارد نمائید
1 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه